Wpływ mechaniki samochodowej na bezpieczeństwo pojazdów

 

maska samochoduWiek XX był okresem, w którym samochód stał się jednym z podstawowych środków transportu. O dominacji tego rodzaju transportu decyduje duża elastyczność, wygoda oraz indywidualizacja. Rozwój motoryzacji oprócz wielu zalet pociągnął za sobą także zagrożenia dla środowiska (zanieczyszczenia, hałas i degradacja krajobrazu) oraz dla ludzi (wypadki). Jednak propagowanie komunikacji masowej przez władze oraz przedstawione wady nie są w stanie zniechęcić ludzi do używania aut. Wzrasta więc ciągle liczba eksploatowanych samochodów. Wraz z tym wzrostem zwiększa się natężenie ruchu na ulicach, przez co występuje większe prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji. Ponieważ w ruchu drogowym występują kierowcy o różnych umiejętnościach prowadzenia pojazdu (często bardzo niskich), człowiek staje się najbardziej zawodzącym elementem układu kierowca-pojazd-otoczenie. Zatem producenci starają się, aby nowo wyprodukowany samochód był jak najbardziej bezpieczny – zapobiegał w jak największym stopniu kolizjom oraz chronił pasażerów i pieszych w razie wypadku.

 Na jazdę ma wpływ kierowca, warunki atmosferyczne oraz siły fizyczne

Kierowca za każdym razem przed włączaniem się do ruchu powinien być pewien dobrego stanu technicznego swojego pojazdu. Ma to bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo. Usterek, powodujących zaistnienie wypadku, może być wiele, zaczynając od niesprawnego układu hamulcowego, uszkodzonego oświetlenia, nadmiernie zużytych opon, a kończąc na nieprawidłowej geometrii podwozia. Dlatego też samochód powinien być na bieżąco serwisowany. Warto wybierać firmy sprawdzone, ponieważ w przypadku napraw i przeglądów liczy się przede wszystkim solidność i kompetentność mechaników. Istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu ma stan ogumienia, dlatego warto co jakiś czas sprawdzać stan opon również podczas wizyt w warsztacie lub salonie samochodowym. Istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu mają warunki atmosferyczne i stan drogi. Kierowca nie ma na to żadnego wpływu, ale jednak powinien, odpowiednio do tych warunków, dostosować prędkość pojazdu tak, aby samochód nie utracił stateczności. Inaczej też zachowują się opony na różnego rodzaju nawierzchni. Największy współczynnik przyczepności opony do jezdni posiada suchy beton natomiast najmniejszy – mokry lód. Należy pamiętać, że w zależności od temperatury oraz od tego, czy na drodze znajduje się śnieg bądź lód, długość drogi hamowania może się wydłużyć. Z kolejnymi czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo wiążą się siły działające na koło samochodu. Przykładowo zbyt duża siła poprzeczna działająca na pojazd może spowodować utratę jego stabilności. Natomiast siła poprzeczna - tarcie, wpływa na przyczepność. Im mniejsze tarcie, tym mniejsza przyczepność. Wiąże się z tym dłuższa droga hamowania. Opony są miejscem styku pojazdu z jezdnią. Podstawowe siły oddziałujące na koło to: siła pionowa, związana z ciężarem obciążającym dane koło, siła poprzeczna, która występuje w czasie jazdy po zakręcie, siła wzdłużna. Dodatkowo występują momenty: napędzający oraz hamujący. Wszystko to musi być równoważone od strony jezdni przez siły reakcji wzdłużnej, poprzecznej oraz pionowej.

Systemy bezpieczeństwa pomagają w przypadku wypadku

Bezpieczeństwo jest obecnie jednym z najważniejszych problemów motoryzacji. Uczestniczenie w ruchu drogowym wiąże się z ryzykiem uczestniczenia w wypadku. Duża liczba ofiar oraz straty materialne skłaniają konstruktorów do szukania nowych metod zapobiegania wypadkom lub zmniejszaniu ich skutków. Związane są z tym pojęcia bezpieczeństwa czynnego (zapobieganie wypadkom) oraz bezpieczeństwa biernego (zmniejszanie skutków wypadków). Wśród najpopularniejszych, najczęściej stosowanych systemów bezpieczeństwa czynnego w samochodach możemy wyróżnić ABS, ASR oraz ESP. Najprościej mówiąc ABS jest systemem zapobiegającym blokowaniu się kół. Cechą charakterystyczną takiego układu jest to, że podczas działania ABS ciśnienie hamowania w każdym kole regulowane jest osobno poprzez dwa zawory elektromagnetyczne. Dzięki temu możliwe jest bardzo precyzyjne modulowanie ciśnienia. ASR to układ, który podobnie jak ABS korzysta z czujników prędkości obrotowych kół. W razie, gdy sygnał z czujników kół napędzanych ma zbyt dużą prędkość w porównaniu z kołami nienapędzanymi, a różnica ta jest zbyt duża (przekracza dopuszczalną wartość), oznacza to, że koła napędowe wpadły w zbyt duży poślizg. Wtedy następuje zmniejszenie momentu napędowego. Pozwala to na uzyskanie jak największej przyczepności na danej nawierzchni. Ostatni system, o którym warto wspomnieć to ESP. System ten jest układem elektronicznym stabilizującym tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. System ESP przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. Zastosowane układy elektroniczne rozpoznają uślizg boczny samochodu i poprzez hamowanie odpowiedniego koła pozwalają wywołać moment przeciwstawiający się obrotowi samochodu lub poprawiający tor jazdy. Wszystkie wspomniane systemy znaleźć można w nowszych modelach samochodu. Warto jednak zauważyć, że mimo postępu technologicznego na drogach wciąż zdarzają się niebezpieczne kolizje, a nawet wypadki.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Ostatnio czytane

Torby ze skóry na przestrzeni wieków

ról, dlatego też przedmioty, które ją otaczają powinny nadążać za jej potrzebami oraz oczekiwaniami. Nie inaczej jest w przypadku torebek, o czym doskonale wiedzą projektanci i producenci, starając się sprostać wymogom współczesności. Torebka musi się sprawdzić nie tylko na co dzień, ale i od święta i być wierną towarzyszką na wieczornym wyjściu, spotkaniu biznesowym, na zakupach oraz spotkaniach z przyjaciółkami przy herbacie. Dzisiaj bardzo wyraźnie zaostrzył się podział pomiędzy torebkami na dzień i na wieczór, przede wszystkim w kontekście ich rozmiarów. Torebka wieczorowa jest poręczna, subtelna i „bogata”, natomiast na zakupach czy na co dzień trudno wyobrazić sobie lepsze rozwiązanie, niż duża, workowata torba, która bez trudu pomieści wszystko to, co niezbędne w ciągu sklepowych szaleństw.

Czytaj więcej...

Torebki ze sklepu – jak dobierać dodatki?

ów – telefony, chusteczki, dokumenty, pieniądze czy notatki, które muszą być w jednym miejscu i zawsze pod ręką. Być może dlatego tak ogromną popularnością cieszą się torebki, bez których trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek, szanującą się, kobietę. Nie wolno jednak zapominać, że obok funkcji praktycznej torebki pełnią funkcję czysto estetyczną i stanowią uzupełnienie stroju, warto więc wiedzieć w jaki sposób powinny być wybierane, aby sprawdzały się w każdej sytuacji. Jeszcze do niedawna funkcjonowało powszechne przekonanie, że torebki powinny być dopasowywane do butów, jednak dzisiaj stawia się bardziej na całościowe wrażenie wizualne, nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby panie dobierały buty, akcesoria i ubrania w taki sposób, aby wzory i barwy się nie „gryzły”. Jeżeli wszystko jest od siebie dopasowane i nie ma się ani wrażenia przepychu, ani odczucia przewagi jednej części sylwetki, buty mogą być czerwone, płaszcz beżowy a torebka czarna.

Czytaj więcej...

Profesjonalne maski do włosów Loreal

ielęgnacji i stylizacji włosów, nasze pasma od czasu do czasu mogą reagować alergicznie sprawiając, że z podatnych na układanie, zdrowych i lśniących, stają się koszmarem, trudnym do ujarzmienia i ułożenia. Zwykle do takiej sytuacji doprowadzamy same – nasze nieodpowiednie nawyki żywieniowe i pielęgnacyjne, nakładanie na siebie kilku warstw preparatów przeznaczonych do różnych rodzajów włosów takie jak maski do włosów loreal i pochodzących od różnych producentów może być oczywiście przyjemne, jednak na dłuższą metę osłabiają strukturę pasm sprawiając, że stają się kruche i uwrażliwione. Co to jednak oznacza?

Czytaj więcej...
Our website is protected by DMC Firewall!